Stap in de wereld van grenzeloze verbeelding en artistieke verkenning met team 5 in blue!
Nieuwschierig geworden?

Over het project

De opdrachtgever

De politie in Nederland moet goed voorbereid en klaar staan voor veel verschillende situaties, waaronder extreem geweld. Team Crisisbeheersing beheert het onderwijs en de voorbereiding op situaties van extreem geweld. Zij bieden verschillende opleidingen en training aan voor politieagenten.

De politie heeft in de afgelopen jaren dit onderwijs proberen te vernieuwen en te digitaliseren. Voor de vernieuwing, specifiek voor de Training First Responder, is er hulp gevraagd aan de opleidingen CMGT en CMD van de Hogeschool Rotterdam.

...

in samenwerking met

...

De opdracht

Op dit moment vindt in de training alles plaats met een 2D tabletop. De deelnemers krijgen een plattegrond van de locatie. Op de kaart staan de locaties van de eenheden aangegeven met legoblokken.

Gedurende de training krijgen de agenten meerdere meldingen te horen via het smartboard. In deze meldingen wordt de situatie verder uit vertaald, naarmate deze zich ontwikkelt. Deelnemers worden vervolgens uitgedaagd na te denken over hoe de eenheden zich verplaatsen en hoe zij reageren op de situatie.

De wens van de politie is om dit te digitaliseren en moderniseren, en vervolgens te kijken welke technische mogelijkheden er dan zijn om het huidige systeem te verbeteren. De oplossing dient realistischer aan doet voelen, om de serieusheid van de situatie over te brengen en het inlevingsvermogen te verhogen.

De volledige opdracht vanuit de politie luidt als volgt:
"Hoe kunnen we de beeld- en oordeelsvorming van actieve agenten in regio Rotterdam verbeteren bij de TRF-training met het behulp van smartboards?"

Bekijk ons project op

Github

Je kunt de code van het project bekijken op Github.

Figma

Bekijk het visuele prototype op Figma.

Miro

Bekijk het ontwerpproces van het project op ons Miro bord.

Conceptualiseren

Korte samenvatting van ons proces tot we drie concepten hebben bedacht

Algemeen onderzoek

Om zo veel mogelijk informatie over de doelgroep, thematiek en het probleem te krijgen is er onderzoek uitgevoerd op diverse manieren; deskresearch, interviews en observaties.

Op basis van ons onderzoek heeft het designteam een persona gemaakt. In de persona staan de frustaties, behoeftes en uitdagingen van de doelgroep kort benoemd.

Persona politie
Persona politie Persona politie

Insightcards

Nadat we de tabletop zelf hebben mogen ervaren hebben we onze observaties opgeschreven en besproken. Zowel daaruit als uit diverse andere onderzoekstechnieken zijn we insights op gaan stellen.

Wij willen ons met name focussen op het verbeteren van de beeld- en oordeelsvorming bij de oefeningen.

Ontwerprichtlijnen

Om tot een compleet passend concept te kunnen komen zijn ontwerprichtlijnen de key!

Rechts staan een aantal voorbeelden van ontwerprichtlijnen. Deze staan in het teken van realisme, inlevingsvermogen en actieve deelname.

Persona politie

Drie concepten, één opdracht

Onze ideeen en concepten voor studio politie

...
Datavisualisatie
Mogelijkheid tot visualiseren van de gevarenzones en mogelijkheden in een 2D map
...
Realisme
Verhogen van het inlevingsvermogen van de deelnemers door meer realisme te simuleren
...
Interactieve storytelling
Aanspraak maken op de verbeelding en het verhaal beïnvloeden met interactieve storytelling

Prototypen

Nadat er is gekozen voor een combinatie tussen het concept interactieve storytelling en realisme, met elementen van "Datavisualisatie",
zijn verder doorgegaan met het ontwerpen en prototypen van het uiteindelijke concept

Testen van het prototype

Om ons prototype te versterken en keuzes te onderbouwen zijn we op zoek gegaan naar feedback

Prototype party

In een van de laatste weken is er op school een prototype party gehouden. Hier kan ik ieder team kort zijn prototype laten zien en feedback verzamelen van andere studenten.

Prototype party Prototype party Prototype party Prototype party

Voor de prototype party hebben we nagedacht op welke punten we feedback willen krijgen. De inzichten die we hieruit hebben gekregen, zijn op het mirobord gedigitaliseerd.

Persona politie

A/B testen

A/B-testen is een krachtige techniek die wordt gebruikt bij datagestuurde besluitvorming. Het gaat om het vergelijken van twee variaties, A en B, om te bepalen welke betere resultaten oplevert. Door willekeurig gebruikers aan elke variant toe te wijzen, kunnen waardevolle inzichten worden verkregen om onze applicatie te optimaliseren.

Persona politie

Final prototype

Het uiteindelijke concept uitgewerkt in een simpel prototype om het effect aantoonbaar te maken

...
Force Protector: Emergency Response Tactics
Train to Serve, Respond with Confidence

Hi, wij zijn team 5 in blue, leuk om je te ontmoeten!

Team 5 in blue is een team bestaande uit gezellige en enthousiaste studenten van de opleidingen CMGT en CMD. Wij zijn onderdeel van de Studio Politie aan de Hogeschool Rotterdam.

...

Onno Prins

Opleiding CMGT

...

Sara van den Bos

Opleiding CMGT

...

Zariuzi Christiaan

Opleiding CMD

...

Charry Profas

Opleiding CMD

...

Savanna Tuls

Opleiding CMD