Individuele beoordeling Communicatie Digitale Media, Wendy Lanser 0862815

Belangrijkste actoren en stakeholders identificeren en analyseren

Wie zijn de stakeholders? Wie zijn actoren?

Stakeholder 1: Rotterdammers (gebruikers)

Rotterdammers is de doelgroep. Zij zullen de applicatie gebruiken en de input geven. Rotterdammers vinden het leuk om andere Rotterdammers blij te maken en eventueel willen zijn zelfs burgerjournalist worden. De gebruikers van de applicatie sturen Happyhappenings naar Open Rotterdam via de applicatie. Ook reageren zij op de Happyhappenings die al op de applicatie staan. Zij kunnen eventueel naar een Happening toe gaan.

Stakeholder 2: Potentiële professionals Open Rotterdam (potentiële burgerjournalisten)

Dit zijn de Rotterdammers (gebruikers). Enkele Rotterdammers hebben een journalistiek talent en dit willen zij groeien. Zij willen graag burgerjournalist worden en leren dit door enorm goede Happenings te sturen naar Open Rotterdam.

Stakeholder 3: Professionals Open Rotterdam (betaalde krachten, vrijwilligers, burgerjournalisten)

De professionals van Open Rotterdam zijn betaalde krachten, vrijwilligers en burgerjournalisten. Zij controleren de Happyhappenings en plaatsen het vervolgens op de applicatie of ze lichten het verhaal eerst beter uit. Als zij dit bericht plaatsen, krijgt de gebruiker een groene of een zwarte smiley. Dit betekent dat de gebruiker een kortingsbon kan winnen of burgerjournalist kan worden. Dit beslist de professional. De Happening berichten die zich op dit moment afspelen worden gecontroleerd als er een melding van is gemaakt door een gebruiker. De professional controleert dit vervolgens.

Stakeholder 4: Partners (Gemeente Rotterdam, Publieke Organisaties, Kleine tv-producenten, Hogescholen INholland en Rotterdam, MBO-opleidingen en de Erasmusuniversiteit, Populaire weblogs)

Partners van Open Rotterdam zullen de applicatie promoten door middel van een kleine presentatie, bijvoorbeeld aan de hand van het filmpje dat gemaakt wordt. Verder zullen de partneractiviteiten hetzelfde blijven.

Stakeholder 5: Nieuwe partner: Winkels in Rotterdam

Open Rotterdam kan partners worden met enkele winkels in Rotterdam. Er zitten hier geen kosten aan vast. Winkels in Rotterdam krijgen een gratis promotie waardoor zij mee willen werken om kortingsbonnen uit te delen.

 

Wat is je analyse en wat zijn de conclusies?

Er is een onderzoek uitgevoerd onder de stakeholders. Deze zijn geanalyseerd en hier kwamen enkele conclusies uit.

Stakeholder 1: Rotterdammers (gebruikers)

De doelgroep van OPEN Rotterdam is betaalde medewerkers, vrijwilligers en burgerverslaggevers.

De doelgroep die OPEN Rotterdam uiteindelijk wilt bereiken is de Rotterdamse samenleving. Het is de bedoeling dat zij zelf met de Iphone tv/video -verhalen gaan maken onder leiding van betaalde krachten.

Er zijn 618.109 inwoners in Rotterdam. De meeste mensen zijn tussen de 20 en 49 jaar. 46,5% van Rotterdam bestaat uit Een-persoonshuishouden. Verder bestaat Rotterdam een groot gedeelte uit gehuwd stel met kinderen, gehuwd stel zonder kinderen en Een-ouder huishouden.1

Het imago van Rotterdam is positiever beantwoord in de Omnibusenquête. 60% van de Rotterdammers geeft aan dat Rotterdam een gezinsvriendelijke staf is. Dit was eerst 52%. 43% vindt Rotterdam een veilige stad wat nog nooit eerder zo hoog is geweest. Er is maar 12% die in een andere stad zouden willen wonen.2

Conclusie hieruit is dat een groot gedeelte alleen woont. Hier kan de applicatie op inspelen door Rotterdammers samen te brengen.

Ook hebben wij onderzoek gedaan naar de doelgroep door middel van een online probe. Deze is te vinden op het blog bij de categorie ‘Onderzoek’.

De resultaten hieruit waren:3

-In Rotterdam zijn er 46,5% eenpersoonshuishoudens

-Rotterdammers willen informatie over (kleine) evenementen in Rotterdam

-Persoonlijke verhalen spreken aan

-Positieve verhalen spreken aan

-Storytelling a.h.v. foto’s, video’s, tekst en muziek is het eenvoudigst

-Rotterdammers pakken hun smartphone vooral uit verveling

Wij spelen in op deze resultaten. De applicatie zorgt ervoor dat Rotterdammers samen kunnen komen waardoor eenpersoonshuishoudens mensen kunnen ontmoeten; Kleine evenementen zijn te vinden in de Happy Happenings; Persoonlijke verhalen kunnen verteld worden als men een verhaal plaatst over bijvoorbeeld een held van de dag; Het zijn alleen maar positieve verhalen die in de applicatie staan; In de applicatie staan foto’s, video’s, tekst en muziek. Tekst iets minder, omdat beeld en geluid het belangrijkste zijn; Rotterdammers pakken hun smartphone vooral uit verveling en door middel van de applicatie is het mogelijk om naar een happening te gaan in Rotterdam.

  1. Rotterdam in cijfers. Gemeente Rotterdam. http://www.rotterdamincijfers.nl/jive/report/?id=bevolking&openinputs=true
  2. Imago Rotterdam verder verbeterd. Rotterdam. Gemeente Rotterdam. 20 mei 2015.http://www.rotterdam.nl/imagorotterdamverderverbeterd
  3. Online Probe. https://www.facebook.com/groups/1599324607015685/

Stakeholder 2: Potentiële professionals Open Rotterdam (potentiële burgerjournalisten)

In Rotterdam zijn er maar liest 37.000 studenten.1 Ook is Rotterdam een stad van aanpakken en ondernemen. In vele van hen schuilt een burgerjournalist. Dit kunnen zij worden door de applicatie.

  1. https://www.tkmst.nl/wonen/stad/6302/rotterdam.html

Stakeholder 3: Professionals Open Rotterdam (betaalde krachten, vrijwilligers, burgerjournalisten)

De professionals zijn opzoek naar steeds eenvoudigere manieren om tot hyperlokale verhalen te komen. Dit kan door middel van de applicatie.

Stakeholder 4: Partners (Gemeente Rotterdam, Publieke Organisaties, Kleine tv-producenten,

Hogescholen INholland en Rotterdam, MBO-opleidingen en de Erasmusuniversiteit, Populaire weblogs)

De partners van Open Rotterdam werken nauw samen. De partneractiviteiten zullen hetzelfde blijven ondanks de applicatie.

Stakeholder 5: Nieuwe partner: Winkels in Rotterdam

Er zijn veel Rotterdamse winkels die het net redden of bijna onbekend zijn bij de Rotterdammers. Deze winkels krijgen een kans door Open Rotterdam. Zij kunnen samen gaan werken door elkaar reclame en kortingsbonnen aan te bieden.

 

Op welke wijze hebben stakeholders en actoren, impact of invloed op het project en wat zijn de consequenties?

Stakeholder 1: Rotterdammers (gebruikers)

De Rotterdammers (gebruikers) spelen een belangrijke rol in de applicatie. Als zij de applicatie niet gaan gebruiken, zal de applicatie zelf ook geen toegevoegde waarde meer hebben. De gebruikers zijn nodig! Zij moeten gemotiveerd worden om de applicatie te gaan gebruiken. Dit lossen wij op door middel van een marketingplan. Deze staat aangegeven in het communicatieplan.

Stakeholder 2: Potentiële professionals Open Rotterdam (potentiële burgerjournalisten)

De potentiële burgerjournalisten spelen ook een belangrijke rol in de applicatie maar niet zo erg als de Rotterdammers. Het zou fijn zijn als er meer burgerjournalisten waren maar dit is niet noodzakelijk. Wel spelen zij een belangrijke rol omdat zij de gebruikers mogen controleren.

Stakeholder 3: Professionals Open Rotterdam (betaalde krachten, vrijwilligers, burgerjournalisten)

De professionals spelen een belangrijke rol in de applicatie. Zij zullen de Happyhappenings gaan controleren en geven punten weg. Zonder hen is er geen controle en gamification wat ervoor zorgt dat er geen gebruikers meer zullen zijn.

Stakeholder 4: Partners (Gemeente Rotterdam, Publieke Organisaties, Kleine tv-producenten, Hogescholen INholland en Rotterdam, MBO-opleidingen en de Erasmusuniversiteit, Populaire weblogs)

De partners van Open Rotterdam spelen geen rol binnen de applicatie. De applicatie draait om de gebruikers en de professionals.

Stakeholder 5: Nieuwe partner: Winkels in Rotterdam

De winkels van Rotterdam is een onderdeel van een grote rol binnen de applicatie. Als de winkels niet willen samenwerken kan de applicatie wel blijven bestaan. Wel ontstaat de vraag of de gebruikers blijven als er geen gamification meer aan de applicatie vast zit.

 

De stakeholder analyse is terug te vinden in het communicatieplan en het onderzoek.

 

Adviseren over communicatie aspecten

Op welke wijze is communicatie een onderdeel van het totaalconcept van de innovatie?

Communicatie is een groot onderdeel van het totaalconcept. Het is een soort social media platform dat alleen maar bestaat uit communicatie. Vrolijke gebeurtenissen kunnen geplaatst worden in de applicatie en vervolgens kunnen de gebruikers ook kiezen om naar een bepaald evenement te gaan. Hier komen de Rotterdammers samen om een gesprek met elkaar aan te gaan. Ook kunnen de gebruikers op elkaar reageren. De gehele applicatie draait om communicatie en interactie.

 

Wat zijn de communicatiedoelgroepen?

De communicatiedoelgroepen zijn Rotterdammers en potentiële burgerjournalisten.

Rotterdammers die het leuk vinden om vrolijke gebeurtenissen (Happyhappenings) te delen met andere Rotterdammers, en die eventueel een burgerjournalist willen worden.

 

Wat zijn de communicatiedoelstellingen en gewenste effecten in termen van Kennis, Houding en Gedrag (SMART)?

De communicatiedoelstellingen in termen van Kennis, Houding en Gedrag zijn:

-Rotterdammers weten eind augustus 2015 dat zij hyperlokale verhalen kunnen delen middels hun smartphone en dat zij burgerjournalist kunnen worden.

-Rotterdammers zijn eind november 2015 enthousiast dat zij hyperlokale verhalen kunnen delen middels hun smartphone waarvan 50% enthousiast is om burgerjournalist te worden.

-Alle Rotterdammers leggen in februari 2016 minimaal 1 keer per dag een hyperlokaal verhaal vast waarvan 20% burgerjournalist is geworden.

 

Hoe wordt er engagement, conversatie, interactie, beleving, co-creatie, participatie etc. gecreëerd?

Engagement wordt gecreëerd door een goed marketingplan. In de applicatie maken we gebruik van Gamification. Als de gebruiker 30 zwarte punten verdient krijgt diegene een 10% kortingsbon van een bepaalde winkel in Rotterdam. Als de gebruikers 30 groende punten verdient wordt diegene officieel een burgerjournalist van Open Rotterdam. Op deze manier zit er een spel aan verbonden waardoor de Rotterdammers geneigd zijn om het spel te spelen.

Conversatie wordt gecreëerd doordat men op elkaar zijn Happyhappening kan reageren. Ook is het mogelijk om te delen via social media dat je naar een bepaald evenement gaat. Hier kan sprake zijn van een conversatie. Dit is mogelijk door middel van tekst, en een foto of video.

Interactie ontstaat doordat de gebruiker actief mee kan doen in de applicatie. Zij kunnen zelf content plaatsen en reageren op elkaar.

Er ontstaat een beleving doordat er meerdere mogelijkheden zijn met de applicatie. Men kan een kortingsbon winnen waardoor zij naar een Rotterdamse winkel kunnen gaan. Men kan zelf naar een Happyhappening toe gaan wat zorgt voor een beleving. En er kan een baan aan vastzitten doordat Rotterdammers burgerjournalist kunnen worden. De hele applicatie is een beleving. Er kan een pop-up komen dat er een Happyhappening in de buurt is terwijl je in de stad loopt. Je hele dag verandert hierdoor en is een vrolijke beleving.

Co-creatie ontstaat doordat de gebruikers van de applicatie content kunnen delen. Zij maken deel uit aan de verhalen die op de applicatie staan. Participatie wordt hiermee gecreëerd.

 

(Marketing) communicatieplan en advies plus aantoonbaar tussentijds overleg met en advies aan teamleden

Het (marketing) communicatieplan en advies staat op de blog onder de categorie ‘Concept’ en ‘Pitchpagina’. Wij hebben met de gehele groep tussentijds overleg gehad en ook hebben wij elkaar advies gegeven. Zo besproken wij iedere week het gehele communicatieplan, design en prototype met elkaar. Op deze manier sluit mijn communicatieplan goed aan op hun design en prototype. Het concept moest voor iedereen duidelijk zijn en we besproken met elkaar of er andere ideeën waren. Niet alleen ik kon leuke marketing concepten bedenken, maar zij hebben ook creatieve ideeën. Deze deelden wij met elkaar en verwerkten wij ook. Tussentijds overleg verliep erg goed doordat wij iedere week goed communiceerden met elkaar waar wie mee bezig was.

 

Content creëren & realiseren

Op welke wijze wordt er betekenisvolle content gecreëerd?

Betekenisvolle content wordt gecreëerd door de Rotterdammers (gebruikers) zelf. Als een Rotterdammer ergens in de buurt van een vrolijke gebeurtenis is zoals dat er een goede straatartiest speelt midden in de stad, dan kan hij dit delen via de applicatie door middel van een titel, met een foto of video. Hierdoor krijgt de lezer een goed beeld van wat de Happyhappening inhoudt.

 

Op welke wijze inspireert content engagement, conversatie, beleving, co-creatie, interactie etc.?

Engagement wordt gecreëerd door de leuke verschillende soorten content. Iedereen kan iets vrolijks plaatsen wat het juist zo leuk maakt. Een conversatie kan ontstaat door de content als het bijvoorbeeld een speciale Happyhappening is. Een beleving ontstaat door de content omdat het door middel van een foto of video wordt verteld. De Rotterdammer voelt de beleving meteen waardoor diegene meteen geneigd is om naar die Happyhappening toe te gaan. Co-creatie wordt gecreëerd doordat je zelf content kan toevoegen. Interactie kan ontstaat door de verschillende soorten content zoals iets grappigs of speciaals. Hier kunnen reacties ontstaan waardoor er meer reacties zullen ontstaan.

 

Bewijs zelf te bepalen onderdeel van deliverables

Er zijn verschillende soorten deliverables waar ik aan deel heb genomen. Zo heb ik de naam Happy Happenings bedacht. De verschillen gemaakt tussen de gebeurtenissen Happened, Happening, Will Happen. En de smileys in de vorm van het logo van Open Rotterdam heb ik gecreëerd. De functionaliteiten hebben wij met de gehele groep gebrainstormd. Verder is er geen content gerealiseerd omdat de gebruikers deze content zelf moeten creëren en realiseren.

 

Verantwoordelijk voor de (re)presentatie en externe communicatie van het team

Wie maken deel uit van het team en wat zijn de rollen? Wat bindt jullie?

Wij zitten in een team met Saskia Doets, Rick van ’t Hof, Iris Heemskerk en ikzelf Wendy Lanser.

Rick is Mediatechnologie student en hij zorgt voor een werkend prototype. Ikzelf ben een Communicatie Digitale Media student en ik zorg voor het achterliggende concept door middel van een (marketing) communicatieplan. Saskia en Iris zijn allebei Communication Multimedia Design student waarbij Saskia zorgt voor het Visual Design en Iris voor de Interaction Design. Doordat de rollen zo duidelijk waren voor iedereen konden we ze ook optimaal gebruiken voor ons team. Wat ons bindt is dat wij dezelfde mentaliteit hadden vanaf het begin. Wij wilden ons aan de tijdsplanning houden en communiceerden graag met elkaar over wat iedereen had gedaan. Ook gaven wij elkaar feedback. Deze punten bij elkaar zorgde ervoor dat wij optimaal met elkaar samen konden werken. De verschillende rollen maakte ons juist een sterk team wat ons bindt.

 

Op welke manier ga jij de representatierol vervullen in overleg met het team?

Wij hebben besproken om de presentaties met elkaar te doen zodat iedereen zijn werk op een juiste manier kan laten zien. Wij hebben samen aan het concept gewerkt en dit willen wij ook terug laten zien in de presentaties.

Ik zorg er wel voor dat iedereen aan het woord komt bij de opdrachtgever zodat alles gezegd is wat het gehele team wilt zeggen. Als er een stilte valt spring ik bij maar de andere teamleden doen dit ook. Wij willen naar voren komen als een team. Een team kan ook werken zonder leidinggevende wat ook steeds meer naar voren komt in de maatschappij.

Ik neem de representatierol graag op mij, maar wel op een manier dat ik niet het hoofd ben van de groep. Iedereen geeft zijn inbreng waarop ik vervolgens een eventuele verduidelijking kan geven.

 

Welk effect wil het team bereiken bij iedere doelgroep?

Wij willen dat Rotterdammers de applicatie gaan gebruiken om het positieve van Rotterdam naar buiten te brengen. Het effect dat wij willen bereiken bij iedere doelgroep is Rotterdamse positiviteit uitstralen. Wij willen dat Open Rotterdam zich openstelt voor deze positieve verhalen en dat de winkels willen samenwerken om uiteindelijk als resultaat een positieve en vrolijke Rotterdam te krijgen.

 

Op welke wijze wil het team zich representeren aan elke doelgroep en hoe realiseer je dit?

Wij willen onszelf representeren aan Open Rotterdam middels een presentatie. De doelgroep Rotterdammers willen wij bereiken door middel van een goed filmpje over de applicatie te verspreiden en door middel van andere marketingactiviteiten die in het communicatieplan staan aangegeven. Social Media speelt hierbij een belangrijke rol.

 

Bewijs zelf te bepalen onderdeel van deliverables

Zie het (marketing) communicatieplan voor het marketing concept. Alledrie de presentaties die zijn gegeven staan op het blog. Alle presentaties maakte ik zodat er op een juiste manier een presentatie werd gegeven. Ook heb ik gemaild met de opdrachtgever.

 

Draagvlak creëren voor innovatie

Hoe creëer je draagvlak voor jullie concept (innovatie) bij de stakeholders?

Als Rotterdammers (gebruikers) de applicatie niet gaan gebruiken, kan het een intern platform worden. Professionals (betaalde krachten, vrijwilligers, burgerjournalisten) kunnen zelf content plaatsen en zich houden aan ons concept. Rotterdammers kunnen het eerst lezen en Open Rotterdam kan kijken of het aanslaat bij de mensen. Dit is een mogelijke draagvlak om de innovatie tot stand te brengen en de Rotterdammers een brug te geven van geen naar wel interactie.

 

Bewijs zelf te bepalen onderdeel van deliverables (voorbeeld model van Kotter)

Draagvlak creëren is mogelijk door middel van het model van Kotter.

Als eerst moeten de Rotterdammers bewust worden dat de applicatie uberhaupt bestaat. Het projectteam gaat aan de slag om de applicatie optimaal te laten werken. De visie is om alle Rotterdammers vrolijk te maken door positieve verhalen met elkaar te delen. Draagvlak wordt gecreëerd door de applicatie eerst intern te gebruiken en naar aanleiding van de reacties co-creatie te creëren. Hier ontstaat mogelijke actie. Korte termijn successen worden weergegeven door de input en reacties van de Rotterdammers. Als deze geslaagd is, zal dit volgehouden moeten worden door de doelgroep steeds nieuwe doelen te geven zoals iets anders dan de 10% kortingsbon van winkels. Op deze manier wordt het ook gewaarborgd.

Afbeelding1

 

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>