Engagment onderzoek

Hoe krijg je mensen zo ver om de applicatie te gebruiken?

Het ontwikkelen van een applicatie of een oplossing in het algemeen voor OPEN Rotterdam staat in directe verbinding met de gebruikers. Een dergelijke oplossing valt of staat met de hoeveelheid gebruikers. Dit is uiteraard wel relatief, in verhouding tot de markt. 200 gebruikers kan voor de ene app een succes zijn, terwijl het voor een andere app echt ondermaats is.

OPEN Rotterdam richt zich specifiek op Rotterdammers en is op zoek naar een oplossing om de burgerjournalistiek beter te integreren binnen OPEN. Dit is een vrij specifieke groep mensen. De oplossing is dus niet gericht op een miljoenenpubliek, maar moet wel deze doelgroep goed aanspreken.

Voor het succes van een dergelijke oplossing bestaat geen succesformule. Er zijn echter wel bepaalde richtlijnen die de kans op succes substantieel verhogen.

Ongeacht of de oplossing binnen het CMS van OPEN Rotterdam wordt gerealiseerd, moet de app gebruikers generen. Vooral gebruikers is een keyword, dit omdat het aantal downloads niets zegt over het verdere gebruik van de app.
Om de app bijvoorbeeld downloads te laten genereren is de snelste weg het kopiƫren van een bestaande succesvolle oplossing (Lim & Bentley, 2012). Het aantal downloads is een momentopname. Er kunnen op een dag duizenden downloads zijn, maar de volgende dag wordt de app al niet meer gebruikt. Voor OPEN Rotterdam is dit geen optie, zij zijn op zoek naar een lange termijn oplossing met dagelijkse gebruikers.

Een andere weg voor meer kans op succes is gericht op de aangeboden content. Een app kan goed in elkaar zitten en er gelikt uit zien, maar met content van slechte kwaliteit of zelfs onvoldoende content, kan een app nog steeds falen. Het succes van de app is dus mede afhankelijk van de kwaliteit en kwantiteit van de aangeboden content (Eom & Kim, 2013). Uiteraard geldt dit niet alleen voor apps, maar voor vrijwel ieder platform dat content aanbiedt.
In het geval van OPEN Rotterdam is er een tweedeling. Enerzijds is er de gegenereerde content door de journalisten, anderzijds is er de content of de mogelijkheden die de oplossing zelf biedt.
Om de te verspreiden verhalen succesvol te maken moeten de journalisten waardevolle content genereren. De journalisten kunnen makkelijker waardevolle content genereren als de oplossing dit aanbiedt op een geschikte manier.

Wat een geschikte manier is, is zeer specifiek voor OPEN Rotterdam. Iedere burgerjournalist is anders en interpreteert nieuws op een andere manier. Er zijn dus wel basis stappen die in een bepaalde richting wijzen voor kans op een succesvolle oplossing. Om meer kans op succes te garanderen behoeft de oplossing voor OPEN Rotterdam een gerichter onderzoek. Dit onderzoek zal in het vervolg van deze module worden uitgevoerd en dieper ingaan op wat mensen aan zou kunnen sporen om de mogelijke oplossing te gebruiken.

Bronnen
Eom, S., Kim, J.H. (2013). Public smart phone app success factors: comparative case study on public apps of Seoul city government. In Proceedings of the 7th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (ICEGOV ’13), Tomasz JANOWSKI, Jeanne HOLM, and Elsa ESTEVEZ (Eds.). ACM, New York, NY, USA, 285-288.

Lim, S.L., Bentley, P.J. (2012). How to be a successful app developer: lessons from the simulation of an app ecosystem. In Proceedings of the 14th annual conference on Genetic and evolutionary computation (GECCO ’12), Terence Soule (Ed.). ACM, New York, NY, USA, 129-136.

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>