Testen

Wij hebben onze prototypes getest door enkele vrienden en familieleden door onze scenario’s te laten lopen. Deze testpersonen zijn een representatieve greep uit onze doelgroep. Verschillende vrienden die uit huis wonen vallen onder de een persoons huishoudens en vrijwel alle testpersonen komen uit omgeving Rotterdam.

De usability test die wij hebben uitgevoerd is een user test. We hebben de testpersonen aan de app geïntroduceerd en hen vrij gelaten om het een en ander uit te zoeken en te proberen.

Doel
Het doel van deze test is het achterhalen van kleine bugs, het nalopen van de flow en de algemene functionaliteit van de app testen. Hiermee willen wij bereiken dat Happy Happenings zo ver mogelijk klaar is om direct in gebruik te nemen.

Scenario’s

  • Het is zaterdagmiddag. Je zit samen met een vriendin op haar balkon. Het is namelijk heerlijk weer. Je gezellig te kletsen onder het genot van een wijntje. Jullie besluiten echter dat jullie zin hebben om iets te gaan doen. Je hebt de applicatie van Open Rotterdam op je telefoon staan. Jullie besluiten om op deze app te kijken om op zoek te gaan naar een leuk, klein evenement waar jullie deze middag naar toe kunnen gaan.
  • Je loopt op een zondagmiddag over de Swanmarket in Rotterdam. Je hebt het naar je zin en besluit om dit met anderen te delen. Je pakt je telefoon erbij en maakt een foto en bedenkt een pakkende titel. Je opent de app, zoekt je locatie en kijkt of hier al een evenement is en anders voeg je deze toe.

Het doorlopen van deze scenario’s heeft raakvlakken met de meeste van onze functionaliteiten.

Resultaten

Beeldmateriaal van enkele van onze tests:

Schermafbeelding 2015-06-28 om 14.01.44

 

Het resultaat van de tests is over het algemeen positief. Testpersonen gaan moeiteloos door de app heen en vinden veel van de functionaliteiten. Veel van de gebruikte knoppen spreken dan ook voor zich, zoals ‘voeg een happy happening toe’. De standaard functionaliteit werkt dus naar behoren.

Wat voor de testpersonen minder opvalt zijn de extra’s. Extra’s zoals de gamification die onze app bevat. Het is ook logisch dat gebruikers over het algemeen niet vanzelf verborgen functionaliteiten vinden. Dat is de huidige situatie, de gamification is in eerste instantie verborgen. Voor een prototype is er nog niet veel aan de hand, zeker omdat de belanghebbenden de functionaliteit wel al uitgelegd hebben gekregen. Voor het uitbrengen zou het echter verstandig zijn om bijvoorbeeld een splashscreen (opstartscherm) toe te voegen met wat de app inhoudt. En in het menu een about scherm voor overige toelichting.

Gebruikers van apps hebben vaak de neiging overal op te klikken en daarom zou het bijvoorbeeld ook een toevoeging kunnen zijn alle onderdelen inderdaad klikbaar zijn. Als voorbeeld het groene smiley punt in een account. Als hier op geklikt wordt dan kan dit een pop-up openen met de betekenis ervan.
Deze klikervaring zal nog in het clickable prototype worden verwerkt.

 

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag gebruik maken van deze HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>