Communicatieplan

Happy happenings, Storytelling, Medialab  Iris Heemskerk, Saskia Doets, Rick van ‘t Hof, Wendy Lanser

Inhoud

  1. Inleiding
  1. Concept
  1. Doelgroep
  1. Concurrentiepositie
  1. Risicoanalyse
  1.  Stakeholders doel
  1. Verdienmodel
  1. Marketing concept
  1. Innovatie – toekomstplannen
  1. Conclusie

 

  1. Inleiding

Voor het project Medialab – Storytelling maken we een concept die vormgegeven wordt in een applicatie. Dit is voor Open Rotterdam, zodat zij hyperlokale verhalen ontvangen van burgerjournalisten en gebruikers. De vraag is: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat burgers hyperlokale verhalen vastleggen en delen middels hun smartphone?

 

  1. Concept

Conceptdoelstellingen

-Rotterdammers weten eind augustus 2015 dat zij hyperlokale verhalen kunnen vastleggen middels hun smartphone en dat zij burgerjournalist kunnen worden.

-Rotterdammers zijn eind november 2015 enthousiast dat zij hyperlokale verhalen kunnen vastleggen middels hun smartphone waarvan 50% enthousiast is om burgerjournalist te worden.

-Alle Rotterdammers leggen in februari 2016 minimaal 1 keer per dag een hyperlokaal verhaal vast waarvan 20% burgerjournalist is geworden.

 

Applicatie uitleg 

Het is een applicatie waarop alle happy happenings/vrolijke gebeurtenissen te vinden zijn. Op een Google Maps plattegrond zijn alle happy happenings te vinden zodat iedereen uit Rotterdam vrolijke gebeurtenissen kan bekijken, en ernaartoe kan gaan.

Happy happenings zijn kleine ‘evenementen’. Het woord ‘evenementen’ is geschreven in aanhalingstekens, omdat er meer wordt bedoeld met het woord. Enkele voorbeelden van happy happenings en kleine evenementen zijn:

-Straatartiesten/onbekende muziekkanten

-’Helden’ die een goede daad hebben verricht in Rotterdam

-Buurtfeest

-Schoolmusicals/theatervoorstellingen op straat

-Flashmobs

-Huwelijksaanzoek

-Nieuwe onbekende winkel geopend

-Buren die ladder maken voor eendjes

-Etc.

Rotterdammers (gebruikers) sturen foto’s/geluidsopnames/video’s van happy happenings inclusief locatie via de applicatie naar Open Rotterdam. Er wordt geen of nauwelijks gebruik gemaakt van tekst, hoogstens een titel. Op deze manier wordt de nieuwsgierigheid gewekt bij andere Rotterdammers. De professionals (betaalkrachten en burgerjournalisten) controleren de berichten waarop zij vervolgens de berichten plaatsen in de applicatie of zij gaan zelf verder op onderzoek uit.

De Happy Happenings zijn te verdelen in drie categorieën.

  1. Happening; dit is een gebeurtenis die op dit moment afspeelt.
  2. Happend; dit is een gebeurtenis die al is geweest.
  3. Will Happen; dit is een gebeurtenis die er nog aan zit te komen.

De professionals controleren van tevoren ‘Happend’ en ‘Will Happen’, omdat het belangrijk is dat er geen rare berichten worden geplaatst. De professionals controleren niet van tevoren ‘Happening’, omdat deze gebeurtenis op dit moment afspeelt. Het ‘nu’ is belangrijk en daar kan niet nog even naar gekeken worden. Wel is het mogelijk om deze berichten te rapporten als er iets raars is geplaatst.

Rotterdammers kunnen reacties plaatsen op de Happy Happenings door middel van tekst of video. Zij kunnen vertellen wat ze van de Happy Happening vinden. Maar ook kunnen ze vertellen dat ze erheen zijn gegaan, wat ze verwacht hadden en hoe ze het uiteindelijk vonden.

De populairste Happy Happening wordt aangekondigd op de Facebook pagina van Open Rotterdam.

Als de professionals een Happy Happening plaatsen van een persoon, krijgt hij/zij een zwarte halve smiley. Dit betekent dat Open Rotterdam blij is met jouw inbreng. Als de professionals vinden dat het een heel goed verhaal is krijgt hij/zij een groene halve smiley. Dit betekent dat Open Rotterdam wel een burgerjournalist in jou ziet. Rotterdammers leren een burgerjournalist te worden. Bij 30 (meer/minder is mogelijk) groene halve smiley punten ben je burgerjournalist geworden van Open Rotterdam. Bij 30 (meer/minder is mogelijk) zwarte halve smiley punten win je een kortingsbon van een winkel in Rotterdam.

halve smiley hele smiley

Connectie Social Media: Als je naar een evenement gaat, kan je dit delen op Facebook.

Evenementen worden echte Open Happy Happenings, omdat overal in de stad de smileys van Open Rotterdam te vinden zijn.

Iedereen weet wel ongeveer wat vrolijke verhalen zijn. Als je een bepaald verhaal niet happy vindt, zou je dit bericht eventueel kunnen rapporteren. Rotterdammer zien een happy happening vooral als iets positiefs.

Als er op dit moment iets bezig is, komt er een notificatie naar voren dat er vlakbij een happening is.

Rotterdammers zien Happy Happenings in de applicatie en zij kunnen kijken of zij naar het evenement gaan.

 

  1. Doelgroep

Doelgroep

De doelgroep is Rotterdammers die het leuk vinden om andere Rotterdammers blij te maken en eventueel willen zij zelfs burgerjournalist worden.

Persona’s

Zie de persona’s in het blog.

Onderzoek

Wij hebben deskresearch uitgevoerd naar de onderwerpen doelgroep/stakeholders, engagement, storytelling en trends & ontwikkelingen. Deze zijn te vinden op het blog.

Ook hebben wij een online probe uitgezet onder Rotterdammers. Zie hierbij de link: https://www.facebook.com/groups/1599324607015685/

Wij hebben verschillende soorten verhalen geplaatst en vragen gesteld over storytelling. Rotterdammers hebben hierop gereageerd en hier kwamen verschillende conclusies uit.

Resultaten van ons onderzoek zijn:

-In Rotterdam zijn er 46,5% eenpersoonshuishoudens

-Rotterdammers willen informatie over (kleine) evenementen in Rotterdam

-Persoonlijke verhalen spreken aan

-Positieve verhalen spreken aan

-Storytelling a.h.v. foto’s, video’s, tekst en muziek is het eenvoudigst

-Rotterdammers pakken hun smartphone vooral uit verveling

Wij spelen in op deze resultaten. De applicatie zorgt ervoor dat Rotterdammers samen kunnen komen waardoor eenpersoonshuishoudens mensen kunnen ontmoeten; Kleine evenementen zijn te vinden in de Happy Happenings; Persoonlijke verhalen kunnen verteld worden als men een verhaal plaatst over bijvoorbeeld een held van de dag; Het zijn alleen maar positieve verhalen die in de applicatie zit; In de applicatie staan foto’s, video’s, tekst en muziek. Tekst iets minder, omdat beeld en geluid het belangrijkst zijn; Rotterdammers pakken hun smartphone vooral uit verveling en door middel van de applicatie is het mogelijk om naar een happening te gaan in Rotterdam.

 

  1. Concurrentiepositie

All Events in City

Deze applicatie is van Amitech Business Solutions en is Amerikaans. Dit is een applicatie op de smartphone waar je gebeurtenissen kan ontdekken in je stad/buurt. Wereldwijde en lokale evenementen zijn hierop te vinden. Ook kan je zien waar je vrienden heen gaan.

Info Rotterdam

Met de Rotterdam-app heb je de leukste adressen en festivals bij de hand. Deze applicatie heeft al 50.000 downloads maar men geeft een lage 3,3 omdat de applicatie niet goed werkt.

Verder is er alleen concurrentie die een andere insteek hebben.

Er bestaat nog geen unieke applicatie zoals Happy Happenings. Onze applicatie over meer dan alleen evenementen.

 

  1. Risicoanalyse

Overal zitten bepaalde risico’s aan. Enkele voorbeelden zijn:

Rotterdammers sturen geen Happy Happenings op naar Open Rotterdam via de applicatie

Dit is een nadeel die hopelijk niet toepasbaar is op de applicatie. Er moet een doordachte marketingactie komen die ervoor zorgt dat Rotterdammers het nut zien van het sturen van Happy Happenings.

Er is weinig tot geen naamsbekendheid

Dit heeft ook te maken met een goede marketingactie. Als er geen naamsbekendheid is, zijn er ook geen gebruikers. De applicatie moet bij iedere Rotterdammer bekend zijn aan de hand van de marketingactie.

Verder zijn er geen risico’s. De risico’s die er wel zijn, kunnen verholpen worden door een goed marketingplan op te zetten.

 

  1.  Stakeholders doel

Rotterdammers (gebruikers)

Rotterdammers vinden het leuk om andere Rotterdammers blij te maken en eventueel willen zij zelfs burgerjournalist worden. De gebruikers van de applicatie sturen happy happenings naar Open Rotterdam via de applicatie. Ook reageren zij op de happy happenings die al op de applicatie staan. Zij kunnen eventueel naar een happening toe gaan.

Professionals OPEN Rotterdam (potentiële burgerjournalisten)

Dit zijn de Rotterdammers (gebruikers). Zij willen graag burgerjournalist worden en leren dit door enorm goede happenings te sturen naar Open Rotterdam.

Professionals OPEN Rotterdam 1 (betaalde krachten, vrijwilligers, burgerjournalisten)

De professionals van Open Rotterdam zijn betaalde krachten, vrijwilligers en burgerjournalisten. Zij controleren de happy happenings en plaatsen het vervolgens op de applicatie of ze lichten het verhaal nog iets beter toe. Als zij dit bericht plaatsen, krijgt de gebruiker een halve groene of zwarte smiley. Als de persoon in kwestie 30 groene of zwarte halve smileys heeft, krijgt hij/zij een kortingsbon voor een winkel in Rotterdam en degene met 30 groene halve smileys wordt ook nog een burgerjournalist. De ‘Happening’ berichten die zich nu afspelen worden gecontroleerd als er een melding van is gemaakt door een gebruiker.

Partners (Gemeente Rotterdam, Publieke Organisaties, Kleine tv-producenten, Hogescholen INholland en Rotterdam, MBO-opleidingen en de Erasmusuniversiteit, Populaire weblogs

Partners van Open Rotterdam zullen de applicatie promoten door middel van een kleine presentatie, bijvoorbeeld aan de hand van een filmpje. Verder zullen de partneractiviteiten hetzelfde blijven.

Nieuwe partner: Winkels in Rotterdam

Open Rotterdam kan partners worden met enkele winkels in Rotterdam. Er zitten hier geen kosten aan vast. Winkels in Rotterdam krijgen een gratis promotie waardoor zij mee willen werken om kortingsbonnen uit te delen.

 

  1. Verdienmodel

Open Rotterdam krijgt geld van de gemeente. Rotterdammers kunnen kortingsbonnen van Rotterdamse winkels krijgen. Hier wordt geen geld voor vrijgegeven, omdat Open Rotterdam reclame hiervoor teruggeeft. De samenwerking met winkels is van groot belang.

Wie: Rotterdammers, Open Rotterdam

Wat: Applicatie, (reclame) kortingsbonnen

Hoe: Samenwerking Rotterdamse winkels

Verdienmodel: Er zullen geen kosten en opbrengsten zijn. Winst is te behalen in de hoeveelheid gebruikers van de applicatie.

 

  1. Marketing concept

Marketingdoelstellingen

-De applicatie is eind augustus 2015 bekend bij Rotterdammers

-Rotterdammers zijn eind november 2015 enthousiast om de applicatie te gebruiken

-Alle Rotterdammers gebruiken in februari 2016 de applicatie

Er zal een filmpje gemaakt worden over de applicatie waarbij de saamhorigheid en de handigheid van de applicatie naar voren komt. Dit filmpje zal gedeeld worden via Social Media, de website van Open Rotterdam en RTV Rijnmond.

Er zullen posters geplaatst worden op plekken waar het toegestaan is in Rotterdam. Ook is het mogelijk dat de winkels die zullen samenwerken met Open Rotterdam posters ophangen in hun winkel of aan de deur.

Onbekende straatartiesten kunnen de poster bij hun houden om te laten zien dat zij te vinden zijn in de Open Rotterdam applicatie.

De eerste 50 downloads krijgen een 10% kortingsbon van een winkel in Rotterdam. Dit wordt bekend gemaakt via de poster en social media. Dit zorgt ervoor dat er een spel aan verbonden zit waardoor mensen geneigd zijn om het te downloaden. Er is een mogelijkheid dat zij het voor eenmalig gebruik downloaden, maar als zij de applicatie downloaden zien zij meteen dat de applicatie interessant is en dat ze meer kunnen winnen. Ook het onderdeel dat zij burgerjournalist kunnen worden is een groot onderdeel dat onder de aandacht gebracht kan worden.

Guerilla marketing:

Er zullen overal in Rotterdam smileys te vinden zijn van Open Rotterdam. Mensen zullen zich afvragen wat het is en van wie het is. Naamsbekendheid wordt gecreëerd doordat mensen via via gaan vragen waar die smileys van zijn.

 

  1. Innovatie – toekomstplannen

Er kunnen meerdere acties komen dan alleen de kortingsbonnen. Een andere mogelijkheid is nog dat men op de radio kan komen.

Open Rotterdam kan in de toekomst extra toevoegingen of aanpassingen plaatsen in de applicatie aan de hand van de reacties.

Aan de hand van ludieke acties kan de applicatie gepromoot worden zoals een karaoke set neerzetten met allemaal smileys eromheen en kijken wat er gebeurd.

Er zijn vele mogelijkheden om te zorgen voor innovatie waardoor de toekomst er goed uit kan zien voor Open Rotterdam.

 

  1. Conclusie

De applicatie van Open Rotterdam zal een groot succes worden als de applicatie optimaal werkt en de marketing concepten zijn uitgevoerd.

User stories

 

Als gebruiker wil ik zo snel mogelijk een happening kunnen vinden, zodat ik snel naar een leuk evenement kan gaan.

 

Als gebruiker wil ik zelf een happening kunnen plaatsen, zodat ik andere Rotterdammers op de hoogte kan stellen van de leuke gebeurtenissen in onze stad.

 

Als gebruiker wil ik de happenings bij mij in de beurt kunnen vinden, zodat ik snel weet of er een leuke gebeurtenis bij mij in de beurt is waar ik heen zou kunnen gaan.

 

Als gebruiker wil ik beeld bij een evenement of gebeurtenis kunnen zien, zodat ik direct kan zien of de sfeer me aanspreekt.

 

Als gebruiker wil ik kunnen reageren op gebeurtenissen en evenementen van anderen, zodat ik andere Rotterdammers kan laten weten of de gebeurtenis/het evenement echt de moeite waard is om naar toe te gaan.

 

Als gebruiker wil ik zelf een happening kunnen plaatsen, zodat ik (halve) punten kan verdienen, zodat ik kan sparen voor kortingen.

 

Als gebruiker wil ik kwalitatief goede happenings plaatsen, zodat ik (hele) punten kan verdienen, zodat ik mezelf omhoog kan werken tot een burgerjournalist.

Scenario’s

 

Scenario 1

 

Het is zaterdagmiddag. Anouk zit samen met een vriendin op haar balkon. Het is namelijk heerlijk weer. Ze zitten gezellig te kletsen onder het genot van een wijntje. Ze besluiten echter dat ze zin hebben om iets te gaan doen. Anouk heeft de applicatie van Open Rotterdam op haar telefoon staan. Ze heeft hier een account en is dus op de hoogte van de Happy Happenings. Ze besluiten om op deze app te kijken om op zoek te gaan naar een leuk, klein evenement waar ze deze middag naar toe kunnen gaan.

 

Anouk opent de app en komt op de home pagina van de app terecht. Ze weet echter wat ze wilt dus ze klikt direct op het tabje van de Happy Happenings. Hier opent zich een kaart met daarop verschillende smileys die aangeven waar evenementen en gebeurtenissen zijn. Anouk en haar vriendin vinden het echter niet erg om iets verder te reizen, dus het maakt hun niet uit waar het is. Het is namelijk sowieso in Rotterdam. Ze besluiten om op het tabje overzicht te klikken. Ze krijgen hier verschillende blokken te zien. Per blok is een afbeelding en een titel te zien. In dit blok staat ook of het nu gebeurt, nog moet gaan gebeuren of al is gebeurd. Deze drie categorieën hebben ieder een eigen kleur. Anouk en haar vriendin zijn alleen geïnteresseerd in de happenings die nu gebeuren. Ze klikken daarom op ‘Happening’. Hierdoor komen in deze lijst alleen de huidige happenings te zien. Ze kunnen door deze happenings scrollen. Ze bekijken de titels en de afbeeldingen van de evenementen. Op deze manier krijgen ze een eerste indruk over de evenementen en gebeurtenissen. Op een gegeven moment zien ze dat er een openbare BBQ party bezig is in het Vroesenpark. Deze titel en de afbeelding spreekt hen erg aan. Ze klikken op het evenement om meer te weten te komen over dit evenement. De afbeelding wordt vergroot en hierdoor zien ze beter wat de sfeer op dat moment is op het evenement. Om dit te versterken staat er ook een geluidsfragment bij. Hierop horen ze een relaxt muziekje en pratende en lachende mensen. Ook staan hier al twee eerdere geplaatste reacties. Hier kunnen ze uit opmaken dat de sfeer erg goed is. Ze besluiten om hun spullen te pakken en naar Vroesenpark te vertrekken. Anouk sluit de app weer. Het is niet ver weg, dus dat valt mee.

 

 

Scenario 2
Anouk loopt op een zondagmiddag over de Swanmarket in Rotterdam. Ze heeft het naar haar zin en besluit om dit met anderen te delen. Ze pakt haar telefoon erbij. Ze maakt een foto en bedenkt een pakkende titel. Anouk opent de app, Ze komt op de home pagina van de app terecht. Ze klikt op het tabje Happy Happenings. Hier opent het locatie scherm zich. Anouk zoomt in op de locatie waar zij zich bevindt. Er is nog geen happy happening over dit evenement en ze besluit om deze toe te voegen. Onderaan dit scherm bevindt zich een button met ‘voeg zelf een happy happening’ toe. Anouk klikt op deze button. Vervolgens opent het scherm waarin ze haar eigen happening kan toevoegen. Ze vult eerst de titel in. Vervolgens voegt ze de afbeelding toe deze heeft gemaakt. Daarna geeft ze op de kaart van Rotterdam aan waar het zich plaatsvindt. Vervolgens plaatst ze de happy happening en sluit de app weer.

Wireframes

 

 

Om een beter beeld te krijgen van hoe de app er uiteindelijk uit zou moeten komen te zien, heb ik wireframes gemaakt. Deze heb ik gemaakt voor de locatie pagina, de overzichtspagina en de detailpagina.

 

 

locatie

Hierboven is de eerste pagina te zien. De gebruiker komt bij deze pagina binnen. Dit is de locatie pagina. De gebruiker ziet hier een kaart van Rotterdam. Op deze kaart zijn verschillende pins aangegeven. Deze pins worden weergegeven in verschillende kleuren, om onderscheid te maken. De evenementen worden namelijk onderverdeeld in drie categorieën: Happening, Happened en Will happen. De gebruiker kan op deze pins klikken. Hij wordt dan vervolgens doorverwezen naar de detailpagina. De gebruiker kan er ook voor kiezen om de gebeurtenissen of evenementen in een lijst te bekijken. Daarvoor klikt hij op het tabje overzicht. De gebruiker kan zelf ook een gebeurtenis toevoegen door op het plusje te klikken.

overzicht_optie_1overzicht_optie_2

Hierboven zijn twee verschillende opties voor het overzichtsscherm te zien. Bij de eerste optie worden de gebeurtenissen en evenementen in een lijst onder elkaar gezet en bij de tweede optie staan er twee naast elkaar. Uiteindelijk heb ik voor de tweede optie gekozen, omdat deze overzichtelijker is en omdat het beeld hier een belangrijkere rol speelt. Bij elk evenement staat vermeld of hij nu gebeurd, nog moet komen of al geweest is. Wanneer de gebruiker op één van deze items klikt, komt hij op de detailpagina terecht. De gebruiker kan zelf ook een gebeurtenis toevoegen door op het plusje te klikken.

 

detail

Wanneer de gebruiker op een pinnetje in het locatie scherm of op een gebeurtenis in het overzicht heeft geklikt, komt hij op deze detailpagina. Hier is een foto en een titel te vinden. Eventueel met een video of een muziekfragment. De gebruiker kan op de gebeurtenis reageren. In dit wireframe staat nog tekst, maar dit zal uiteindelijk niet zo zijn. De gebruiker kan zelf ook een gebeurtenis toevoegen door op het plusje te klikken.

 

Note: dit zijn wireframes. Zo komt het uiteindelijke ontwerp er niet uit te zien.

 

Communicatieplan

Op dit moment ben ik bezig met het communicatieplan. Het verdienmodel en het marketingplan moeten nog uitgewerkt worden. Verder is het af. De feedback die wij vandaag hebben gehad, zal ik nog verwerken in mijn communicatieplan.

Alles verloopt goed en volgens planning. Donderdag  18 juni maken we alles definitief, zodat we ons in de laatste week kunnen focussen op de individuele- en groepsvragen inclusief de eindpresentatie.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat er veel punten zijn waar aan gedacht moet worden. Dit proberen wij ook met zijn allen goed te beschrijven en uit te werken.

communicatieplan-opstellen

Feedback Voortgangspresentatie

Op maandag 15 juni 2015 hadden we de voortgangspresentatie. Deze vond op school plaats. Aanwezig waren Ellen Spoel (Hogeschool Rotterdam) en Davidson Rodigues (Open Rotterdam). In deze presentatie deelden we onze voortgang. We vertelden ons vernieuwde concept, lieten de wireframes en de demo zien en we vertelden over het communicatieplan.

Hier is de presentatie te bekijken: Happy happenings presentatie

We hebben de volgende punten als feedback meegekregen:

  • Hoe is het gekoppeld met social media? (share, aangeven dat je naar een bepaald evenement gaat)
  • Open happy happenings. Wat gebeurd er op een Open Rotterdam happy happening? Wat typeert een Open Happening?
  • Wat zien Rotterdammers als een Happy Happening? Waar worden ze blij van?
  • Wat gebeurd er met het nu? Bijvoorbeeld je ontvangt een notificatie als je vlakbij een happening bent.
  • Visueel meer happy uitstralen.
  • Wat is het verschil tussen professionals en gebruikers?
  • Verschil kleuren smileys: punten en tijden happenings.

 

Planning

Nu het concept wat meer concreet is, is het voor ons mogelijk om een onderverdeling en planning te maken. De onderverdeling is gebaseerd op de optimale benutting van de verschillende disciplines.

De feedback van de opdrachtgever is bijvoorbeeld direct te vertalen naar taken voor de verschillende teamleden:

  • Rick: Applicatie integreren in een bestaand platform open Rotterdam, niet teveel een submerk ervan maken
  • Saskia: De hele stijl op een positieve manier weergeven en vormgeven, onder andere de Google maps pagina. Zodat men weet waar de app voor gebruikt kan worden.
  • Wendy: Scheiding tussen burgerjournalisten en gebruikers goed onderzoeken, misschien met ranking – rekening houden met deze twee verschillende lagen
  • Iris: Persona’s maken, scenario schrijven

In het algemeen zijn de rollen als volgt verdeeld:

  • Saskia en Iris: Vormgeving applicatie met toepassingen
  • Rick: Ontwikkeling applicatie prototype clickable demo
  • Wendy: Communicatieplan

Daarnaast is het nog onze wens om een uitleg filmpje te maken, waarvan nog niet bepaald is wie dit uit gaat werken.

De komende weken zullen we de verschillende onderdelen van het concept uit gaan werken.